Hned po příchodu do třídy čeká na děti a jejich rodiče ranní úkol, který je volen tak, aby se vztahoval k tématu, které děti právě ve skupině probírají. Někdy motivují děti k tomu, co je daný den čeká, jindy si procvičují grafomotoriku, počítání, barvy...
Po té, co se dítě s rodičem rozloučí, je čas na volnou hru kdekoli v prostoru skupiny. Pokud chce rodič pobýt se svou ratolestí chvíli ve třídě, není to pro nás žádný problém. A to nejen po dobu adaptace dítěte na nové prostředí.
Připravenou svačinu si děti mohou brát průběžně. Chystají si ji sami, jsou tak vedeny k samostatnosti a sebeobsluze. Samozřejmě, pokud potřebují pomoc, jsme tam pro ně. Nikdy děti do jídla nenutíme.
Po deváté hodině se postupně scházíme v ranním kruhu.
To je místo pro společné setkávání, sdílení a seznámení se s tím, co nás
daný den čeká. Děti se zde učí naslouchat jeden druhému, dodržovat společně
domluvená pravidla, vyjadřovat své pocity a názory.
Ranní kruh je rovněž prostor pro motivaci k tématu,
které aktuálně ve skupině probíráme. Učitel má možnost snadno zjistit, co
všechno už děti o daném námětu vědí, co by je zajímalo, co by se chtěly
dozvědět, jaké téma by rády probíraly příště a společně s učitelem plánují
činnosti do center aktivit.
Ranní kruh je rituál, který v dětech vzbuzuje
pocit bezpečí.
Po skončení ranního kruhu si děti vezmou svoji značku a připevní svůj symbol (fotografie, jméno, značka) k centru aktivity, které si samy zvolily a tam pracují. Dle počasí odcházíme prozkoumávat dané téma i ven.
Po skončení práce v centrech aktivit, ev. po příchodu z venku, se všichni opět sejdou tentokrát v hodnotícím kruhu. Děti představují výsledky své práce, hodnotí, co a jak se jim dařilo, nedařilo a proč, vyměňují si zkušenosti. Učí se ohodnotit svoji práci a také ocenit druhé.
Následuje příprava na oběd, oběd a příprava na odpočinek. Děti mohou spát nebo se věnovat náhradní aktivitě. Dle individuální potřeby.
Po odpočinku děti čekají společné zájmové činnosti vztahující se k tématu, hry a individuální spontánní činnosti. Svačinku si děti mohou brát průběžně.
Důležitou součástí třídy jsou třídní pravidla. Tvoří je samy děti ve spolupráci s učitelem. Právě díky tomu se pak cítí za jejich dodržování mnohem odpovědnější a dbají na jejich dodržování. Text je formulován jednoduše, pozitivně, doplněn obrázkem, aby děti textu správně porozuměly.
Obecný orientační plán režimu dne:
- 07:00 - 08:30 společné scházení dětí, ranní úkol, průběžná svačina, volná hra
- 09:00 - 09:15 ranní kruh
- 09:30 - 10:00 aktivity vztahující se k tématu období – centra aktivit, hodnotící kruh
- 10:00 - 11:45 pobyt venku
- 11:45 - 12:45 přesun na oběd, oběd, příprava na odpočinek
- 13:00 - 13:45 odpočinek, relaxace dětí, dle individuální potřeby spánek/klidná aktivita
- 13:45 - 14:15 oblékání, hygiena, svačina
- 14:15 - 16:00 společné zájmové činnosti vztahující se k tématu, hry, individuální spontánní činnosti, odchod dětí, ukončení dne
Úterý a středa jsou věnovány práci v centrech aktivit. Čtvrtek je zaměřen na různé výlety do přírody, návštěvu divadla nebo plaveckého kurzu. V pátek mají hračky svátek, dětem je umožněna volná hra a zábavnou formou objevují přírodu během přírodovědného kroužku.